TRADYCYJNA MEDYCYNA CHIŃSKA


Powrót na stronę główną » Chińska klasyczna literatura medyczna, filozoficzna i taoistyczna » Huangdi Neijing, Klasyka Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza » Suwen, Proste Pytania » Suwen, rozdział 39
ZAPRASZAMY NA NOWĄ EDYCJĘ szkolenia: Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Suwen, rozdział 39 Lada_Malinakova.jpgPodstawowy kurs masażu stóp On Zon Su 按踵術 - starożytna chińska refleksologia stóp. Kurs dziewięcioczęściowy. Warszawa, XI 2023 - VI 2024 roku. Prowadzi Lada Malinakova. MOŻNA JESZCZE DOŁĄCZYĆ DO SZKOLENIA, A  ZALEGŁE SESJE ZALICZYĆ ONLINE. Informacje i  zapisy: Lada Malinakova, Marian Nosal, komórka: 571245333; stacjonarny: 224785715, więcej…
Tai Chi, Forma DzieciDao ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i  witalności. Środy i  piątki 7:45-9:15  - Warszawa, i  Internet cały. Prowadzi Marian Nosal, więcej…
Lada MalinakovaMedycyna ĆWICZENIA ZDROWOTNE: Zajęcia ONLINE Qigong oraz Tai Chi, styl Chang San Feng we wtorki 19:00 i  czwartki 19:30 Warszawa, i  Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…

Huangdi Neijing Suwen, rozdział 39

 W tym dziale podam fragmenty podstawowego dla akupunktury i tradycyjnej medycyny chińskiej dzieła Huangdi Neijing Suwen, czyli części pierwszej Klasyki Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza o podtytule Proste Pytania. Są to fragmenty najbardziej istotne dla studentów, lekarzy, terapeutów i pacjentów tradycyjnej medycyny chińskiej.

...
Kiedy ma miejsce strach (zaskoczenie i  strach (jing驚), qi jest zaburzona (luan 亂) [....]
kiedy ma miejsce strach (zaskoczenie i  strach, jing), serce nie ma już miejsca gdzie mogłoby spocząć (yi 倚), duchy (shen 神) nie mają już miejsca, do którego mogłyby się odnieść (gui 歸), refleksja (projekt lu 慮) nie ma już miejsca gdzie mogłaby się zadomowić (ding). Tak wlaśnie wygląda zaburzona qi.
驚則心無所倚. 神無所歸. 慮無所定. 故氣亂矣

Kiedy ma miejsce strach, tchnienia spływają w  dół […] W  stanie strachu essencje się wycofują i  Dolny Ogrzewacz się zamyka; gdy jest zamknięty tchnienia zwracają się przeciwko niemu i  skutkiem tego Górny Ogrzewacz wzbiera/pęcznieje. A  wobec tego tchnienia już nie krążą.

Pod wpływem strachu tchnienia (qi) zstępują w  dół/…/
Pod wpływem strachu esencje się zwijają;
zwijając się sprawiają, że Górny ogrzewacz się zamyka;
zamykając się sprawia, że tchnienia (qi)i wracają do siebie;
wracając do siebie tchnienia sprawiają, że Górny ogrzewacz rozdyma się.
I w  ten właśnie sposób dochodzi do tego, że krążenie tchnień (qi)ustaje.

Gdy pojawia się smutek, system połączeń własciwych Sercu (xin xi) ulega ściśnięciu.
Płuca się rozdymają i  ich płaty się unoszą.
Górny ogrzewacz nie jest już w  stanie zapewnić swobodnej komunikacji.
System odżywczy i  obronny (yin wei) nie ogarnia wszystkiego.
W centrum gromadzą się gorące tchnienia i  w ten właśnie sposób tchnienia ulegają zniszczeniu.


Gdy mamy do czynienia z  obsesyjnymi myślami, Serce ma gdzie przebywać przebywa (w sposób stały). Duchy mają gdzie se reporter. Poprawne tchnienia (zheng qi) pozostają w  miejscu i  nie krążą . To właśnie określa się jako zawęźlenie tchnień (jie 結).

W wesołości tchnienia się rozprężają (huan).(…)
Kiedy pojawia się wesołość tchnienia są zharmonizowane i  wola (zhi) dociera wszędzie,
Odnowa i  obrona (ying wei) komunikują się sprawnie, funkcjonują prawidłowo.
To właśnie nazywamy rozluźnionymi tchnieniami..


Gdy pojawia się wesołość, tchnienia się rozprężają (huan緩), mogą się rozluźnić (…)
Gdy pojawia się wesołość, tchnienia stają się harmonijne, Wola (zhi志) rozprzestrzenia się, odnowa i  obrona komunikują swobodnie i  właściwie funkcjonują.
To właśnie w  ten sposób rozprężają się tchnienia.

Kiedy pojawia się gniew, tchnienia wznoszą się (shang上).
Gdy pojawia się gniew tchnienia poruszają się w  kierunku przeciwprądowym.
W przypadku intensywności tego stanu mają miejsce krwawe wymioty a  nawet biegunki z  niestrawionym pożywieniem.
To właśnie oznacza że tchnienia się wznoszą.

W gniewie tchnienia Qi wznoszą się…………W gniewie tchnienia Qi działają pod prąd. Gdy to działanie jest intensywne następują krwawe wymioty i  nawet biegunki z  niestrawionym pokarmem. W  ten sposób wznoszą się tchnienia Qi






Tłumaczenia z chińskiego dzieła Huangdi Neijing Suwen, czyli częsci pierwszej Klasyki Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza o podtytule Proste Pytania, w większości autorstwa profesor Elisabeth Rochat de la Vallée, przygotowane zostały na potrzeby seminariów tradycyjnej medycyny chińskiej i akupunktury w Centrum Sztuk Zdrowotnych ( www.CentrumSztukZdrowotnych.pl )
Pełne wersje tych tłumaczeń można nabyc w czasie szkoleń organizowanych przez Centrum Sztuk Zdrowotnych.



Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Suwen, rozdział 39 dot.gif
Zapraszamy też na Youtube: Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Suwen, rozdział 39 youtube.png, FB Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Suwen, rozdział 39 facebook.png oraz na Google+ Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Suwen, rozdział 39 google+.png


© Marian Nosal 2007, Czas generacji strony: 20.8 ms. Ostatnia aktualizacja: 2023-10-22 19:13