ZAPRASZAMY NA NOWĄ EDYCJĘ szkolenia:
Podstawowy kurs masażu stóp On Zon Su 按踵術 - starożytna chińska refleksologia stóp. Kurs dziewięcioczęściowy. Warszawa, XI 2024 - VI 2025 roku. Prowadzi Lada Malinakova.
Informacje i zapisy:
Lada Malinakova, Marian Nosal, komórka: 571245333; stacjonarny: 224785715, więcej…
ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i witalności. Środy i piątki 7:45-9:15 - Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
ĆWICZENIA ZDROWOTNE: Zajęcia ONLINE Qigong oraz Tai Chi, styl Chang San Feng we wtorki 19:00 i czwartki 19:30 Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
Geneza pojęć Yin i Yang
Pojęcia Yin i Yang są charakterystyczne dla kultury Chin i sąsiednich krajów, które importowały je z Chin przed wiekami, czy tysiącami lat. Można zadać pytanie w jaki sposób i kiedy pojawiły się te pojęcia?
Na podstawie znajomości historii Chin wiemy, że Yin i Yang były obecne w kulturze Chin "od zawsze". Zanim zaczęto je nazywać, używano już ich synonimów. W Yijing (I Ching), starożytnej księdze wróżb, która jest podstawą i fundamentem cywilizacji chińskiej Yin i Yang były przedstawiane w postaci przerywanych (Yin) i ciagłych (Yang) kresek. Cała księga Yijing opowiada o ewolucji wszelkich bytów, zjawisk i procesów, jakie istnieją we Wszechświecie. Wszystko, co jest składa się z najpierw grubszych, potem subtelniejszych, a wreszcie bardzo subtelnych emanacji i gier sił Yin i Yang.Jak starożytni Chińczycy doszli do takiej precyzji i subtelności w opisywaniu swojego życia i otaczającego ich świata?
Momentem historycznym, w którym teoria Yin i Yang mogła powstać było przejście społeczeństwa chińskiego z okresu życia w lasach i w górach, czyli w czystej, nieskażonej i "otulającej" ludzi przyrodzie do życia na ogołoconych z lasów, nagich równinach i pagórkach w społeczeństwie rolniczym,
Mieszkańcy lasów, szczególnie w ciepłym klimacie, pozbawieni są szerokiej perspektywy i możliwości obserwacji ostrej biegunowości zjawisk. Drzewa i góry chronią przed mocnymi zmianami w nasłonecznieniu i temperaturze, chronią też przed deszczem. Pogoda jest stabilniejsza. Nie ma wielkich powodzi, bo las w naturalny sposób wchłania nadmiar wody, nie wtedy kiedy woda płynie już w korytach wielkich rzek, ale dużo wcześniej, u źródeł małych cieków wodnych z których te wielkie rzeki powstają.
Na otwartych, bezleśnych równinach jest zupełnie inaczej. Życie ludzi oraz także uprawianych przez nich roślin i chodowanych zwierząt zagrożone jest ze strony spolaryzowanych sił natury. Upał i susza (Yang) oraz mrozy, deszcze i powodzie (Yin) skłoniły ludzi do refleksji nad bigunowością zjawisk i sił przyrody.
Istniały więc naturalne warunki do zauważenia biegunowości, Niebo/Ziemia, Słońce/Ksieżyc, światło/ciemność, susza/wilgoć i innych fenomenów układających się w dualność Yin/Yang.
Do powstania teorii potrzebny był jeszcze jeden czynnik. Ten czynnik, to wielka wrażliwość, umiejetność obserwacji i zrozumienia przyrody, połączone z odpowiednią refleksją i warsztatem filozoficznym.
Tego sposobu myślenia dostarczyli starożytni taoiści, mędrcy z gór, którzy od wygód cywilizacji miejsko-rolniczej woleli bezposredni kontakt z przyrodą. Do miast powracali tylko okresowo, aby sprawdzić jakość swojej kultywacji Najwyżzszej Zasady rządzącej światem, czyli Tao.
Zauważyli oni, że przetrwanie w cywilizacji rolniczej zależy od równowagi Yin/Yang. O ile mieszkańcy lasów nie musieli troszczyć się i opiekować roślinami oraz zwierzętami, o tyle rolnicy byli w pełni uzależnieni od gry sił przyrody. Każda powódź, czy susza mogły zniszczyć plony i zapasy żywności, zabić rośliny, zwierzęta, a nawet ludzi. Dlatego ludzie, aby przeżyć zaczęli coraz bardziej ingerować w przyrodę. Aby robić to skutecznie musieli bardziej lub mniej spontanicznie lub racjonalnie utworzyć teorie opisujące grę sił przyrody. Podstawową, bo opisujacą dualność sił przyrody była właśnie teoria Yin Yang.