Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz wpółtwórca taoizmu, akupunktury i tradycyjnej chińskiej medycyny. Gawron na Słońcu i Ropucha na Ksieżycu pochodzą z szaty pogrzebowej z około 300 r. p.n.e. odnalezionej w 1972 roku w miejscowości Mǎwángduī (馬王堆) w Chinach.
|
Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz |
|
Gawron na Słońcu to symbol pierwiastka Yang (陽 / 阳) |
|
Żaba na Księżycu to symbiol pierwiastka Yin (陰 / 阴) |
A naszym zadaniem jest poszukiwanie równowagi i
harmonii
Yin/Yang, czyli Tai Chi (Taiji / 太極 / 太极 )
Komentarz mistrza starożytnej taoistycznej szkoły Gong, doktora Ming Wonga C. Y.:
"W środku słońca na rysunku jest czarny ptak z
dwiema nogami. Powinien mieć trzy, ale ma tylko dwie, trzecia została zamazana. Trzecia noga jest tajemnicza, symbolizuje ona sekret natury, jest widoczna i
nie jest widoczna, ale powinna tam być. Współcześni, którzy mówią, że ptak ma dwie nogi, nie rozumieją historii tradycji. Trzecia noga jest jak x y z
(to tamto coś jeszcze innego).
Komu uda się zobaczyć czarnego ptaka w
słońcu? Spróbujcie zobaczyć to rano. Piejąc o
poranku kogut wzywa słońce, żeby wzeszło.
|
Górna część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆) |
Zaś na tle księżyca widać królika i
ropuchę. Ropucha ma w
sobie trochę z
trucizny, jest ciemna. Królik jest biały, stoi na lekarstwie, na eliksirze, który znajduje się w
moździerzu. Królik przygotowuje eliksir, ropucha pragnie go ukraść (patrz historia łucznika Yi: bardzo piękna kobieta kradnie eliksir, wskakuje na księżyc i
staje się ropuchą).
W 200 r. p.n.e. (z tej epoki pochodzi szata, z
zachodu) tylko książęta studiowali medycynę, nieśmiertelność. Rodzina, która została pochowana w
tym grobowcu, była rodziną możnych, ten zaś, kto zamazał trzecią nogę czarnego ptaka, był kimś z
ludu i
zrobił to z
niewiedzy, ponieważ nie rozumiał znaczenia tej trzeciej nogi.
|
Cała szata pogrzebowa z Mǎwángduī (馬王堆) |
Eliksir został przygotowany według specjalnych pomysłów i
specjalnej wiedzy. W
normalnych warunkach życie człowieka nie trwa nigdy dłużej niż 125 lat. Jeśli pragnie się więcej, jeżeli szuka się nieśmiertelności, to należy szukać czegoś więcej niż zawiera się w
normalności, czegoś ponadnormalnego, jakiejś zupełnie innej wizji. Tao Te King nie mówi o
normalnej wizji, logicznej (którą wszyscy znają; jest nią ptak z
dwiema nogami i
nie warto o
niej mówić), tu chodzi o
drogę ponadnormalną.
Wyobrażenie smoka zmienia się, w
każdej epoce jest ono inne (ten smok wyobrażony na szacie jest raczej chudy). Smok jest w
ciągłym ruchu. W
różnych epokach i
kulturach był on przedstawiany w
rozmaity sposób: mógł być dłuższy, krótszy, grubszy, cieńszy, czasami przypominał bardziej dinozaura, czasami miał łuski.
Właścicielką szaty z
grobowca była kobieta. Jej zwłoki zawierały wiele eliksirów, żołądek był jeszcze miękki.
Właścicielka szaty jest wyobrażona z
pięcioma sługami, dwoma z
przodu i
trzema z
tyłu. Jest wiekowa, już trochę garbata. Jej ubrania są piękne i
wygodne. To są ubrania szlachty. W
Korei tradycyjne ubrania są jeszcze podobne do tych, ponieważ żyła tam jedna z
gałęzi dynastii z
tej epoki.
Tygrys (biały tygrys z
zachodu) na tym rysunku trochę przypomina psa. Również tygrys w
każdej epoce wygląda nieco inaczej.
Okrągły pierścień reprezentuje niebo. Niebo jest okrągłe. Kwadratowy otwór jest ziemią (jak na starożytnych monetach). Jeśli patrzymy w
górę, niebo wydaje się okrągłe; ziemia, gdy spojrzymy w
dół: kwadratowa, jak dwie przystawione stopy.
Jest też nietoperz, który na rysunku wygląda trochę dziwnie, jest tajemniczy. Ma w
sobie jakąś tajemniczą siłę nocną, związaną z
poszukiwaniem szczęścia.
Nietoperz jest w
sercu. Jest jak Małpa, kiedy jeszcze żyje w
wodzie (nazywa się Mo Ci Cen) w
epoce potopu. Wychodzi, żeby bawić się nocą jak nietoperz, podskakuje w
górę i
w dół.
Serce jest królem spraw ziemskich, mózg jest królem spraw niebiańskich. Siła nasienia albo wznosi się w
górę. albo opada w
dół. Kiedy wznosi się w
górę, staje się wielkim umysłem. Kiedy opada w
dół, staje się rozmnażaniem.
|
Najwyższa część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆) - Gawron na Słońcu, Smok z Pochodnią i Ropucha na Ksieżycu |
Rysunek na tej szacie można również rozumieć jako wyobrażenie ciała ludzkiego. W
myśli chińskiej świat jest tożsamy z
tobą, ty jesteś tożsamy ze światem. I
King:
Fu Hsi patrzy na niebo, na ziemię, na zwierzęta, na owady, na rośliny, na wszystko. Potem rozgląda się dokoła, patrzy na siebie samego i
zauważa, że cały świat zewnętrzny jest identyczny z
całym światem wewnętrznym.
Nei King: rzecz najistotniejsza jest taka: ciało ludzkie jest światem, jest kuchnią, deszczem, górami, wszystkim.
W epoce, z
której pochodzi szata z
grobowca, jeszcze większość alchemików topiła kulę zrobioną z
minerałów, ale istniała już pewna szkoła, ruch, który mówił, że nie ma potrzeby brania z
zewnątrz elementów do tej kuli, są już one w
środku: przy użyciu własnego wewnętrznego słońca, własnego wewnętrzengo księżyca można wyprodukować eliksir potrzebny do tego, aby pójść w
górę. Jak Kundalini w
Jodze; w
Chinach jest podobnie, tylko że jest on tu nazywany smokiem, a
nie wężem, ale to jest ta sama rzecz. Podstawowa siła z
niskiego poziomu, która ulega przemianie. Aby oswoić smoka albo węża, nie potrzeba go wcale bić (umrze), ale nie jest dobrze go nie bić (odleci). Więc w
jaki sposób okiełznać smoka? Trudne. Ale kto go okiełzna, ten dobrze będzie na nim latać. Trzeba patrzeć, patrzeć, myśleć."
Zapraszamy też na Youtube: , FB oraz na Google+